Στόχος του προγράμματος είναι η βαθύτερη και ουσιαστικότερη γνωριμία των μαθητών με τη Ρωμαϊκή (Βυζαντινή) Θεσσαλονίκη, μέσα από την παράλληλη ιστορική πορεία της με την Κωνσταντινούπολη.
Έτσι, οι μαθητές μας θα :
- συνειδητοποιήσουν το γεωπολιτικό ρόλο των δύο πόλεων και τη σχέση τους με τη Ρώμη,
- μελετήσουν την επίδραση του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των δύο πόλεων,
- βιώσουν όλα τα παραπάνω με την επίσκεψη σταους αντίστοιχους τόπους (μνημεία, μουσεία).
Η μελέτη της ιστορίας των δύο πόλεων θα επιτευχθεί μέσα από τη συγκέντρωση και επεξεργασία σχετικών πληροφοριών που θα αντλήσουν οι μαθητές από πηγές, αλλά και από το διαδίκτυο και συμπληρωματικά, με την επίσκεψη σε συγκεκριμένους χώρους των δύο πόλεων, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών εκδρομών.
Η επιτυχία μιας τέτοιας προσπάθειας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, οι οποίοι αποτελούν ταυτόχρονα και επιμέρους στόχους του προγράμματός μας. Συγκεκριμένα :
- Συνεργασία των μαθητών και καταμερισμός καθηκόντων για την επίτευξη του στόχου.
- Προβληματισμός και ανακάλυψη της κατάλληλης μεθόδου για την επίλυση ενός προβλήματος.
- Χρήση των νέων τεχνολογιών και κυρίως του διαδικτύου με όρους ασφάλειας.
- Η συνειδητοποίηση πως η έρευνά μας συνδέεται και με άλλα γνωστικά αντικείμενα, παραπέμποντας από το μερικό στο ολικό, χαρακτηριστικό του πνευματικού ανθρώπου.
- Επαφή με οργανισμούς και φορείς, διευρύνοντας την εμβέλεια δράσης των μαθητών πέρα από το χώρο του σχολείου.
- Η βαθύτερη γνωριμία με την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης μας.
Το θέμα της εργασίας άπτεται άμεσα του προγράμματος σπουδών της ιστορίας, που έχουν ήδη μελετήσει οι μαθητές στη διάρκεια της προηγούμενης τάξης. Η έρευνά μας θα συνδεθεί αναπόφευκτα με τα προγράμματα σπουδών των περισσοτέρων γνωστικών αντικειμένων που διδάσκονται τα παιδιά στο Γυμνάσιο. Αναφέρουμε ενδεικτικά :
Θρησκευτικά : ποιος είναι ο ρόλος της θρησκείας, ειδικότερα του Χριστιανισμού στην ιστορική πορεία των δύο πόλεων;
Γεωγραφία : είναι τυχαία η παράλληλη ανάπτυξη των δύο πόλεων στη διάρκεια των Ρωμαϊκών (Βυζαντινών) χρόνων ; τι ρόλο διαδραμάτισε η γεωγραφική του θέση ;
Εικαστικά : αγιογραφία, ψηφιδωτά, ζωγραφική στις δύο πόλεις. Μια πρώτη προσέγγιση μέσα από τις τοιχογραφίες και τα ψηφιδωτά των ναών.
Μουσική : μέσα από τη σχέση κοσμικής μουσικής και εκκλησιαστικής, λόγιας και λαϊκής ανιχνεύονται οι σχέσεις των δύο πόλεων.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας : μελέτη του δημοτικού τραγουδιού με ευθείες αναφορές στην Πόλη, την άλωσή της από τους Οθωμανούς, αλλά και τους ακρίτες.
Πληροφορική : το σύγχρονο εργαλείο για έρευνα, ενημέρωση, αλλά και παρουσίαση της δουλειάς μας.
Κετσιμπάσογλου Μαργαρίτα, ΠΕ03
Πιτιλάκη Αικατερίνη, ΠΕ02
Γκανίδου Δέσποινα, ΠΕ19
Παπαδοπούλου Ελένη, ΠΕ16
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ - ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΡΟΜΗΣ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
Προτεινόμενες Συνδέσεις για τη Θεσσαλονίκη (ιστορία - μνημεία)
Wikipedia
Το εικονικό σχολείο
ΑΠΘ - Η πόλη της Θεσσαλονίκης
Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης
Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων
Θεματικός Κατάλογος Μνημείων ΥΠΠΟ
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης
Παρουσίαση της Καραμπιμπέρη Αγγελικής, Πρώιμη Βυζαντινή Περίοδος
Προτεινόμενες Συνδέσεις για την Κωνσταντινούπολη (ιστορία - μνημεία)
Ιστορικά προβλήματα του βυζαντινού 7ου αιώνα
Εάλω η Πόλις
Αγία Σοφία
Εργασία 7ου Γυμνασίου Γλυφάδας, Ο Ιππόδρομος, οι Δήμοι του Ιπποδρόμου & η Στάση του Νίκα
Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως
Ο εν Αθήναις Σύλλογος Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως
Miniaturk (Πάρκο Μινιατούρας)
Capo d'Istria - Πύλη επί-Σκεψης και επι-Κοινωνίας, Η Μονή της Χώρας (εδώ και εδώ)
|