Προς την

Γενικη Συνελευση του Συλλογου των διδασκοντων στο ΜΣΘ

 

Η σχολική πραγματικότητα του ΜΣΘ κατά το α' τρίμηνο μας υποχρεώνει να αξιολογήσουμε αναμφισβήτητα γεγονότα και να διατυπώσουμε τις δέουσες εκτιμήσεις.

Η καθυστερημένη πρόσληψη/τοποθέτηση των αποσπασμένων και των ωρομισθίων καθηγητών (μέχρι και 1ης Δεκεμβρίου), ιδιαίτερα δε των καθηγητών των μουσικών μαθημάτων, είχε ως αποτέλεσμα οικτρές παλινωδίες στο σχολικό πρόγραμμα και ως παρελκόμενα τη δυσλειτουργία, τις αναγκαστικές αντιπαιδαγωγικές και αντικαλλιτεχνικές διοικητικές επιλογές στο πλαίσιο μιας ατέρμονος διαχειριστικής λογικής του "μη χείρον βέλτιστον".

Εάν συνυπολογιστεί ότι το 60% του διδακτικού προσωπικού του ΜΣΘ σε σύνολο 90 περίπου ατόμων στελεχώνει το σχολείο εδώ και 6 χρόνια πολύ κατόπιν της εορτής του αγιασμού, γίνεται φανερό ότι η συλλογική επεξεργασία των διοικητικών και εκπαιδευτικών στόχων και μεθοδεύσεων του ΜΣΘ βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Η κατάσταση αυτή συνεχιζόμενη και κατά τη φετινή χρονιά σε συνδυασμό με την πασιφανή αναγκαιότητα αναδιάρθρωσης του θεσμού των ΜΣ στο σύγχρονο αίτημα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, και ειδικότερα για τα ΜΣ, της εξειδίκευσής τους στο πλαίσιο μιας σφαιρικής μουσικής κατεύθυνσης, υπογραμμίζουν ένα οξύμωρο σχήμα που τείνει να μορφοποιηθεί σε αδιέξοδο.

Προσβάλλεται βάναυσα η επαγγελματική και ηθική υπόσταση των καθηγητών, ιδιαίτερα αυτών (60%) που καλούνται να αναλάβουν όχι στο "παρά πέντε", ούτε και στο "και πέντε", αλλά στο "και μισή" του διδακτικού έτους.

Κλονίζεται έτσι βαρύτατα η εμπιστοσύνη των μαθητών στην αξιοπιστία του ΜΣΘ και έπονται αλυσιδωτές αρνητικές επιπτώσεις στην συνοχή της σχολικής ζωής, που ιδιαίτερα για τα ΜΣ είναι και το χαρακτηριστικό θεσμικό τους αίτημα.

Εγκαταλείπεται έτσι το ΜΣ στο ρόλο του συμπαθούς κατά τα άλλα, επικουρικού ιδρύματος παροχής μουσικής παιδείας την ίδια στιγμή που αυτό εμφύσησε στους άλλους φορείς (Κρατικό και ιδιωτικά ωδεία), αλλά και στο ΥΠΠΟ τις νέες τους πρακτικές και νομοθετήματα.

Οι ευθύνες που απορρέουν από αυτές τις εκτιμήσεις δεν αποδίδονται, ελαφρά τη καρδία, στο σύστημα δημόσιας διοίκησης αορίστως, που χαρακτηρίζεται από την ευκολία του στην απορρόφηση των όποιων κραδασμών και στη μετακύλιση των ευθυνών. Το ΜΣ δικαιούται να αρθρώνει ένα διαφορετικό λόγο, διότι γι αυτόν ακριβώς δημιουργήθηκε. Δεν διεκδικεί το ρόλο του άλλοθι στην αμουσία της κοινωνικής και εκπαιδευτικής ζωής, ούτε αυτόν του πολιτιστικού γκέτο. Ενσωματώνει όλες τις αναστολές και τις ανησυχίες απέναντι στο απειλητικό και ισοπεδωτικό μονόδρομο μιας κίβδηλης παγκοσμιοποίησης, τις μορφοποιεί, τις εξοπλίζει και τις διαχέει στη μάχη του κοινωνικού γίγνεσθαι.

Αυτοαξιολογούμενοι, αφ' ενός αναλαμβάνουμε την ευθύνη για εκείνο το παραπάνω που δεν κάναμε, ώστε να μην επιτρέψουμε στα μικρά πρακτικά προβλήματα να διογκωθούν σε καθημερινούς εφιάλτες, αφ' ετέρου οι εποικοδομητικές μας πρακτικές προτάσεις, πέραν αυτών του σχολικού προγράμματος, αλλά και της πολύπλευρής μας παρουσίας και δράσης στο σχολείο, έχουν κατατεθεί και υλοποιήθηκαν κατά το πρώτο τουλάχιστον σκέλος (διήμερο υποδοχής των πρωτοετών) κατόπιν της αποδοχής τους στη Γενική Συνέλευση της 30-6-98. Τις καταθέτουμε συνημμένες, για άλλη μια φορά, στη διευρυμένη και αντιπροσωπευτική Γενική Συνέλευση, ούτως ώστε να αντιμετωπιστούν συνολικά.

Θεωρούμε υποχρέωσή μας και θετικά αξιολογητέα πράξη την καταγραφή της σημερινής κατάστασης και του κλίματος στο ΜΣΘ, καθώς και την κοινοποίησή τους στην Καλλιτεχνική Επιτροπή, επισημαίνοντας παράλληλα την αναγκαιότητα για την επανεκτίμηση του διοικητικού μοντέλου λειτουργίας των ΜΣ, που εκ των πραγμάτων αφήνει ακάλυπτη λειτουργικά την εύρυθμη ανάπτυξη του θεσμού των ΜΣ. Επανεκτίμηση που οι επιταγές των καιρών την θέλουν στο πλαίσιο μιας αυτοδιοικητικής-αποκεντρωτικής αναδιάρθρωσης των ΜΣ αλλά και της σύνδεσης των ΜΣ με την σύγχρονη κοινωνική και επιστημονική πραγματικότητα (τριτοβάθμια εκπαίδευση).

 

Θεσσαλονίκη, 12-12-1998

Βασίλης Βέτσος                                                                                 

 

 

 

                                                                                   

ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Συνάδελφοι,

η εμπειρία της χρονιάς που πέρασε με όλα τα θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά της, μας παροτρύνει σε ανάληψη πρωτοβουλιών με στόχο τη δημιουργική και αποτελεσματική εξέλιξη της επόμενης. Οι προτάσεις μας που ακολουθούν –πιθανόν κοινότοπες και αυτονόητες- αλλά πάντα με δημιουργική πρόθεση, έτυχαν μιας καλής –κατ' αρχήν- αποδοχής από τη διεύθυνση του ΜΣΘ που μας προέτρεψε να  τις επεξεργαστούμε και να τις μορφοποιήσουμε. Σε μια πρώτη διατύπωση τις καταθέτουμε σήμερα, προκειμένου να τύχουν της επιδοκιμαστικής ή απορριπτικής κριτικής σας στο πλαίσιο μιας Γενικής Συνέλευσης, όπου με γόνιμη αντιπαράθεση θα καταλήξουμε σε ρεαλιστικές και ουσιαστικές προτάσεις για τη χρονιά που έρχεται.

 

Συγκεκριμένα προτείνουμε:

1.     Διοργάνωση διημέρου υποδοχής και ενημέρωσης των πρωτοετών κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς με συγκεκριμένο ωρολόγιο πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει:

·         Αίθουσα τομέων – ειδικοτήτων, π. χ. έγχορδα, ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, (εκτέλεση μουσικής, βιβλίο, προβολή πολυμέσων κλπ)

·         Εισηγήσεις σε θέματα αλληλεξάρτησης γενικών και μουσικών μαθημάτων.

·         Συνολική μουσική παρουσίαση, αντιπροσωπευτική των ποικίλων δραστηριοτήτων του ΜΣΘ από μαθητές και καθηγητές.

2.     Δημιουργία ομάδων σχεδιασμού και οργάνωσης των:

·         Τακτικών σχολικών γιορτών,

·         Περιοδικών καλλιτεχνικών εκδηλώσεων (συγχρωτισμός καθηγητών – μαθητών),

·         Δύο τελικών εκδηλώσεων.

Λαμβάνοντας υπ' όψιν:

I.                     Τις υψηλές προδιαγραφές των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων που επιβάλλουν αναδιοργάνωση μεθόδων, ακόμα και επαναπροσδιορισμό στόχων, επισημαίνουμε τις αυξημένες ευθύνες για την εμπνευσμένη όσο και ορθολογική διαχείριση της αίθουσας συναυλιών, στο πλαίσιο ενός δυναμικού και ανοιχτού στην κοινωνία σχολείου.

II.                    Το οριακό σημείο λειτουργικότητας και ύφους των φετινών σχολικών γιορτών.

3.     Διαρκή λειτουργία επιτροπής σχεδιασμού-πραγματοποίησης σχολικών εκδρομών που θα αναδεικνύουν τον παράλληλο εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα που γενικά προβλέπεται αλλά και υπαγορεύεται από τον έντονο κοινωνικό χαρακτήρα του σχολείου μας.

4.     Επιτροπή επιλογής και πρόσκλησης ειδικών εισηγητών, καλλιτεχνών που η δραστηριότητά τους συνάδει με τους ευρύτερους εκπαιδευτικούς στόχους του ΜΣΘ.

5.     Δραστηριοποίηση ομάδων με θέματα όπως:

·         Αγωγή υγείας

·         Περιβαλλοντική εκπαίδευση

·         Δημιουργία εργαστηρίων φωτογραφίας, ζωγραφικής . . .

6.     Για το συντονισμό των παραπάνω επιτροπών προτείνουμε την εκλογή 7μελούς εισηγητικής προς τη διεύθυνση επιτροπής με την εξής διάρθρωση:

1.      Ένας (1) εκπρόσωπος της διεύθυνσης

2.      Δύο (2) καθηγητές γενικής παιδείας

3.      Δύο (2) καθηγητές ελληνικών λαϊκών μουσικών οργάνων και βυζαντινής μουσικής

4.      Δύο (2) καθηγητές οργάνων-θεωρητικών δυτικής μουσικής

 

Κρίνουμε απαραίτητη τη σύγκληση δύο τουλάχιστον συνεδριάσεων της 7μελούς επιτροπής με εκπροσώπους του συλλόγου αποφοίτων και του 15μελούς μαθητικού συμβουλίου με στόχο την ανταλλαγή απόψεων.

 

Βασίλης Βέτσος

Κωνσταντίνα Κιατύπη

 

Θεσσαλονίκη, 20-6-1998