ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΤΟΥ |
||
ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΑΓΡΙΝΙΟΥ |
||
|
||
ΠΡΟΣ: |
||
|
||
·
ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, Κο ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ |
||
·
ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ Κο ΑΝΔΡΕΑ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟ |
||
|
||
Αξιότιμοι κκ. Υπουργοί |
||
|
||
Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, για το
νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Μουσικών Σχολείων, θα θέλαμε σαν Σύλλογος
Καθηγητών να εκφράσουμε τις σκέψεις μας, αλλά και τις προτάσεις μας. |
||
Εδώ και πολλά χρόνια, περιμένουμε να δημιουργηθούν
αναλυτικά προγράμματα των μουσικών οργάνων, που όπως γνωρίζετε εκτός του
πιάνου δεν υπάρχουν. Προσπαθούμε να καλύψουμε αυτή την ανυπαρξία με τη
συνεργασία των καθηγητών και την ανταλλαγή απόψεων, από την εμπειρία μας στα
Ωδεία και στα Μουσικά Σχολεία. Αντί να λυθεί αυτό το πρόβλημα,
πληροφορηθήκαμε ότι υπογράφηκε νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Μουσικών Σχολείων,
χωρίς ωστόσο να ζητηθεί από τους Εκπαιδευτικούς η γνώμη τους. |
||
Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα
περιορίζεται ο αριθμός ωρών διδασκαλίας στα Μουσικά Γυμνάσια – Λύκεια.
Θεωρούμε αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη την προτεινόμενη μείωση των ωρών
διδασκαλίας και την κατάργηση μαθημάτων όπως των υποχρεωτικών ωρών, των
παραδοσιακών οργάνων, τα καλλιτεχνικά και το θέατρο. Ο μουσικός οφείλει να
γνωρίζει για τις άλλες τέχνες, οφείλει να αναζητάει την αισθητική παντού και
να έχει σφαιρική αντίληψη όλων των τομέων του πολιτισμού. |
||
Το στοιχείο που ανατρέπει τελείως τα
δεδομένα είναι η κατάργηση του υποχρεωτικού μαθήματος οργάνου αναφοράς της
παραδοσιακής μουσικής. Πριν από 20 χρόνια, με την ίδρυση του πρώτου Μουσικού
Σχολείου, καθιερώθηκε ο ταμπουράς ως όργανο αναφοράς για την κατανόηση του
ρυθμού και των διαστημάτων της παραδοσιακής μουσικής (εκκλησιαστικής και
λαϊκής), τα οποία διαφοροποιούνται πλήρως από αυτά του ευρωπαϊκού μουσικού
συστήματος. Ταυτόχρονα καθιερώθηκαν ανάλογα όργανα αναφοράς για τα κατά
τόπους μουσικά ιδιώματα της ελληνικής παράδοσης (η λύρα στην Κρήτη, το
μαντολίνο στα Επτάνησα, το κλαρίνο στην Ήπειρο κ.λπ.). |
||
Ο ταμπουράς, όντας υποχρεωτικό όργανο,
εισάγει τους μαθητές – εύκολα και γρήγορα – στο χώρο της ενόργανης
παραδοσιακής μουσικής, σε ένα μουσικό πλούτο που τα περισσότερα παιδιά ούτε
καν υποψιάζονταν την ύπαρξή του πριν φοιτήσουν στα Μουσικά Σχολεία. Τυχόν
κατάργηση του ταμπουρά και των λοιπών κατά τόπους οργάνων αναφοράς θα έχει
σαν αποτέλεσμα το μαρασμό του παραδοσιακού τομέα καθώς ολοένα και λιγότεροι
μαθητές θα επιλέγουν να μάθουν παραδοσιακά όργανα αφού δεν είναι η
παραδοσιακή μουσική διαδεδομένη στο ευρύ κοινό. Κάτι που, εκτός των άλλων, θα
υπονομεύσει σε βάθος χρόνου και το εγχείρημα της ακαδημαϊκής διδασκαλίας των
ελληνικών μουσικών οργάνων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας – Θράκης και στο Α.Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. |
||
Δυστυχώς, σύμφωνα με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα
που εκπονήθηκε μετά από σχετική εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η
υποχρεωτική διδασκαλία του οργάνου αναφοράς της παραδοσιακής μουσικής
ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ!!! Παραμένει υποχρεωτικό μόνο το αντίστοιχο όργανο αναφοράς
της ευρωπαϊκής μουσικής, το πιάνο. Παράλληλα περιορίζεται και η διδασκαλία
του μαθήματος «Θεωρία και Πράξη της παραδοσιακής μουσικής» με περικοπή
διδακτικών ωρών από το μάθημα της Βυζαντινής Μουσικής Θεωρίας και
συγκεκριμένα του παραδοσιακού τραγουδιού, του οποίου ουσιαστικά αποτελεί το
κίνητρο των παιδιών για την εκμάθηση της Βυζαντινής μουσικής γραφής. |
||
Η υπογραφή του Υπουργού Παιδείας,
έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με τις κατ’ επανάληψη διακηρυγμένες προθέσεις της
ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ να στηρίξει και να ενισχύσει το
σπουδαίο θεσμό των Μουσικών Σχολείων καταργώντας τη μοναδική σχεδόν μέριμνα
του ελληνικού κράτους για την παραδοσιακή μας μουσική. Ας μη ξεχνάμε ότι, με
εξαίρεση το Τ.Ε.Ι. Λαϊκής Παραδοσιακής Μουσικής, κανένα άλλο ίδρυμα, δημόσιο
ή ιδιωτικό, δε δίνει επίσημους τίτλους για τα μουσικά όργανα της παράδοσής
μας! Το αποτέλεσμα είναι μουσικοί εκτελεστές με διεθνή ακτινοβολία, στην
Ελλάδα να αποκαλούνται θεσμικά Εμπειροτέχνες. Εμπειροτέχνης ο Πετρολούκας Χαλκιάς, ο μακαρίτης ο Μόσχος και τόσοι
άλλοι. |
||
Μόνον η ισότιμη διδασκαλία των δύο
μουσικών παραδόσεων (ευρωπαϊκής – ελληνικής), και μάλιστα μέσα στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό κοινωνικό περιβάλλον, εγγυάται τη
διατήρηση του εθνικού μουσικού μας πλούτου και διευρύνει τους ορίζοντες των
αποφοίτων των Μουσικών Σχολείων, προσφέροντας αυτό το τόσο σπουδαίο «κάτι
παραπάνω» που δεν παρέχει η ωδειακή μουσική
παιδεία. Η διδασκαλία, διάσωση και διάδοση της παραδοσιακής μας μουσικής
(στην περιφέρεια αλλά και στα αστικά κέντρα, όπου ήταν σε μεγάλο βαθμό
άγνωστη) αποτέλεσε και αποτελεί ως γνωστόν βασικό
και ουσιώδη λόγο ύπαρξης των Μουσικών Σχολείων. |
||
Επίσης θα θέλαμε να εκφράσουμε την
ανησυχία μας για την ανεξήγητα προτεινόμενη καθυστέρηση υποβολής προς ψήφιση
στη Βουλή του νομοσχεδίου που συζητήθηκε το καλοκαίρι και που αναμένεται να ρυθμίσει
εκτός του διορισμού όσων έχουν συμπληρώσει προϋπηρεσία 30 μηνών, το διορισμό
των συναδέλφων μας της παραδοσιακής μουσικής που έχουν πολύ μεγαλύτερες
προϋπηρεσίες και είχαν ως τώρα αυθαίρετα εξαιρεθεί από τις προηγούμενες
ρυθμίσεις. Υπενθυμίζουμε ότι είναι τα κατεξοχήν θύματα της πολιτικής του ΥΠΕΠΘ, αφού έχουν αποκλειστεί με νόμο από την αναπλήρωση
και δουλεύουν υποχρεωτικά ως ωρομίσθιοι, ακόμη και με πλήρες ωράριο!
Στα αλλεπάλληλα αιτήματα των Ενώσεων για συνάντηση με τους αρμόδιους και
επίσπευση του θέματος, το Υπουργείο ως συνήθως κωφεύει. |
||
Το ΥΠΕΠΘ οφείλει να πάρει
επιτέλους θέση στο ζήτημα των Μουσικών Σχολείων: |
||
1. Να αποσύρει άμεσα τη ρύθμιση που
αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα των Μουσικών Σχολείων και με τη συγκρότηση ομάδας
εργασίας στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι φορείς να καθορίσει τη λειτουργία
τους. |
||
2. Άμεσα πρέπει επίσης να προχωρήσει
στην αξιοποίηση των ήδη διαμορφωμένων προτάσεων των εκπαιδευτικών που αφορούν
στο αναλυτικό πρόγραμμα λειτουργίας των μαθημάτων των Μουσικών Σχολείων. Μετά
δε την πειραματική εφαρμογή τους για εύλογο χρονικό διάστημα να προχωρήσει
στη σύνταξη σχολικών βιβλίων. |
||
3. Να δημιουργηθεί μια συζήτηση μεταξύ
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Καλλιτεχνικής Επιτροπής και Ομάδας Καθηγητών που δουλεύουν
σε Μουσικά Σχολεία, ώστε η διαδικασία αναμόρφωσης των εκπαιδευτικών
προγραμμάτων να γίνει πάνω σε αντικειμενική βάση. |
||
4. Να διενεργείται διαγωνισμός ΑΣΕΠ για διορισμό στις μουσικές ειδικότητες ανά 2ετία
όπως και στους υπόλοιπους κλάδους και παράλληλα να προχωρήσει σε ένα δεύτερο
τρόπο διορισμού με βάση την προϋπηρεσία των Εκπαιδευτικών. |
||
Πιστεύουμε ότι η σημαντική
δραστηριότητα των μουσικών που διαπρέπουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
υπηρετώντας και εξελίσσοντας την ελληνική παραδοσιακή μουσική και είναι
απόφοιτοι των Μουσικών Σχολείων, αποδεικνύει έμπρακτα την επιτυχία του
«μοντέλου» που ισχύει μέχρι σήμερα. Δυστυχώς όμως – την ώρα που οι γειτονικές
χώρες έχουν ακαδημίες για τη μουσική τους –
φαίνεται (από την «φιλοσοφία» του νέου ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος)
ότι εμείς αποδυναμώνουμε και ουσιαστικά καταργούμε τη διδασκαλία της μουσικής
μας διερωτώμενοι για τα αυτονόητα. |
||
Η εφαρμογή της απόφασης αυτής είναι πλήγμα
όχι μόνο για τα Μουσικά Σχολεία, όχι μόνο για την παραδοσιακή μας μουσική,
αλλά για τον πολιτισμό μας συνολικά. Η αναγέννηση της μουσικής μας παράδοσης
στα αστικά κέντρα, μια πραγματική κοσμογονία που συντελείται
τα τελευταία είκοσι χρόνια, οφείλεται σε μέγιστο βαθμό στην εκπαιδευτική και
καλλιτεχνική δραστηριότητα των Μουσικών Σχολείων. Για ποιο λόγο να απαξιωθεί και να ακυρωθεί αυτό το τόσο σπουδαίο
επίτευγμα; Μήπως για να απαλλαγεί το Κράτος από ένα
«περιττό» έξοδο; Την ώρα που δίνονται μυθικά ποσά για τη συμμετοχή της
Ελλάδας στο Φεστιβάλ κακοτεχνίας της Γιουροβίζιον,
η οικονομία θα γίνει σε βάρος του πολιτισμού μας; Μήπως για να βρεθεί τρόπος
να απαλλαγεί το Κράτος από τους σημερινούς
«εμπειροτέχνες» που έχουν κάθε δικαίωμα για μονιμοποίηση, αφού αυτοί έστησαν
εν πολλοίς το μουσικό θαύμα που πιο πάνω
περιγράψαμε; |
||
Ας μας αποδείξει η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ
ότι στόχος της δεν είναι η απαξίωση της μουσικής παιδείας, αποσύροντας την
υπογραφή της από την εξευτελιστική για την παράδοσή μας πρόταση του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου. |
||
|
||
Αγρίνιο 15 Δεκεμβρίου 2008 |
||
Οι καθηγητές: |
||
ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΡΒΑΛΗ ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΛΑΧΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΕΡΟΝΤΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΡΑΒΑΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΣΟΥΛΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΜΠΟΣΙΩΡΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΚΑΝΙΟΥΡΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΠΛΑΝΗ ΣΟΦΙΑ ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΤΣΑΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΙΑ ΡΕΒΕΚΚΑ ΚΟΝΗΔΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΤΣΟΝΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΩΣΤΑΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΑΛΑΜΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΜΑΣΟΥΛΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΣΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ |
ΜΙΚΡΟΒΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΚΟΥΡΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΝΤΙΝΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΕΤΑΡΟΥΔΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΟΔΙΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΣΑΡΙΚΑΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΙΑΣΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΣΙΑΣΙΟΣ ΣΠΥΡΟΣ ΣΚΑΒΑΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΪΛΕΣ ΣΕΡΓΙΟΣ-ΦΛΩΡΟΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΑΘΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΟΥΠΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΣΑΪΛΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΚΑΛΟΥ ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΥΦΑΝΤΗΣ ΦΩΤΙΟΣ ΦΕΓΓΟΥΛΗΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΦΡΑΓΚΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΦΡΙΝΤΖΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΟΝΔΡΟΥ ΛΑΜΠΡΙΝΗ |
ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΒΟΛΟΣΕΝΚΟ ΚΟΡΝΕΛΙΑ ΒΟΥΡΣΟΥΚΗ ΕΥΛΑΜΠΙΑ ΓΙΟΒΑΝΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΓΡΕΝΤΖΕΛΟΥ ΕΥΓΕΝΙΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΖΥΜΩΝΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΤΣΟΥΡΑ ΣΟΦΙΑ ΜΠΕΝΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΟΥΝΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΩΚΟΥ ΕΛΕΝΗ ΝΤΟΥΜΑ ΚΟΡΙΝΑ ΠΕΓΙΑΤΖΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΕΝΚΟΒΑ ΑΛΜΠΕΝΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΣΑΡΟΥΧΑ ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΤΣΙΑΪΡΑΣ ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΝΕΡΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΛΑΪΑ ΣΚΙΑΔΑΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ |