Πανελλήνια Ένωση

Γονέων Μουσικών Σχολείων                   

Τ.Θ. 3804 - 10210 ΑΘΗΝΑ                                            

www.musika.gr

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 

ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΓΟΝΕΩΝ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΟΜΟΦΩΝΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΝ, ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΝΑ ΕΝΩΣΕΙ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ, ΔΙΕΚΔΙΚΩΝΤΑΣ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ».

ΝΑ ΜΗΝ ΙΣΧΥΣΕΙ Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΟΠΩΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ, ΓΙΑΤΙ ΟΔΗΓΕΙ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΜΒΕΙ ΑΥΤΟ, ΕΙΝΑΙ Η ΑΥΞΗΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ 15%, ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΕΚΤΙΜΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΧΩΡΙΣ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ.

 

Η ΠΑΝ ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ καλεί  τους Συλλόγους Γονέων μαζί με τα 15μελή των μαθητών να συμμετάσχουν στην Πανελλαδική κινητοποίηση και απεργία στις 10 Φεβρουαρίου. Να ενώσουμε τις δυνάμεις μαζί με, τους ανέργους, τους εργαζόμενους με ελαστικές σχέσεις εργασίας, τους μικρούς επαγγελματίες, την αγωνιζόμενη αγροτιά, τους εκπαιδευτικούς, τη νέα γενιά, για να αποκρούσουμε την αντιλαϊκή θύελλα που έρχεται.

 

 Σήμερα  στο όνομα της καπιταλιστικής κρίσης, έχουν βαλθεί να μας πείσουν  να αποδεχθούμε την καταστρατήγηση των εργασιακών, κοινωνικών, ασφαλιστικών, μορφωτικών και δημοκρατικών δικαιωμάτων, μέσα από την διαδικασία του κοινωνικού «διαλόγου», της κοινωνικής «συναίνεσης», της εργασιακής και κοινωνικής «ειρήνης» για το καλό «όλων».

 

 

ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ

Διορισμούς  καθηγητών Γενικής και Μουσικής Παιδείας Μέσα  από  ένα  ενιαίο  εκπαιδευτικό σχέδιο πού θα εξασφαλίζει το  ενιαίο της εκπαίδευσης πανελλαδικά.

Μετά από 21 χρόνια λειτουργίας πιστεύουμε ότι είναι ώριμο το αίτημα για κάλυψη όλων των παγίων και διαρκών αναγκών σε καθηγητές, Γενικής αλλά και Μουσικής παιδείας, με μόνιμο προσωπικό, με διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ. Η σημερινή ισχύουσα διαδικασία, του διαφορετικού κατ' έτος καθηγητού στο όργανο επιλογής των μαθητών οδηγεί, εκτός του χαμένου χρόνου, και στην απομάκρυνση των μαθητών από τα μουσικά Σχολεία και στην προώθησή τους στα κατά τόπους Ωδεία, όπου οι διαδικασίες επιλογής καθηγητού είναι περισσότερο προσωπικές και αξιοκρατικές.

 

Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή των καθηγητών Μουσικής να γίνεται μέσα από ένα σύστημα που θα έχει σαν κριτήρια τόσο τα τυπικά προσόντα (πτυχία, διπλώματα, διδακτορικά κ.λ.π), όσο και τα ουσιαστικά που έχει να κάνει με τη δεξιοτεχνία στο παίξιμο του οργάνου αλλά και στην παιδαγωγική τους ικανότητα. Η παραδοσιακή μουσική, της οποίας η υπεράσπιση αποτελεί εθνικής σημασίας θέμα, και που διασώθηκε και αναπτύχθηκε στα Μουσικά Σχολεία, βρίσκεται σε διωγμό όσο οι καθηγητές της με πρόσχημα την απουσία τυπικών προσόντων, αντί να αξιολογηθούν και να διοριστούν, εξορίζονται από αυτά, στερώντας παράλληλα και τα ΤΕΙ - που εκ φύσεως δεν είναι σε θέση να εκπαιδεύσουν αρχαρίους - από το απαραίτητο φυτώριο σε σπουδαστικό δυναμικό.

 

Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών Σχολείων σ’ αυτά τα χρόνια που λειτουργεί έχει διαπιστώσει ότι ο θεσμός των ωρομισθίων καθηγητών, που εφαρμόζεται κατά κόρον στα Μουσικά Σχολεία, λειτουργεί στα χέρια της εκάστοτε Κυβέρνησης και ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ σαν εργαλείο που δεν τιμά ούτε τους εκπαιδευτικούς, ούτε την εκπαίδευση, ούτε την κοινωνία που ζούμε. Λειτουργεί εις βάρος των μαθητών αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών. Εκτός από την καταρράκωση της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών, ο θεσμός της ωρομίσθιας και ιδίως των μουσικών αποβαίνει εις βάρος της μόρφωσης των μαθητών, αφού η εναλλαγή κάθε χρόνο καθηγητή σε όργανα επιλογής ή υποχρεωτικού οργάνου οδηγεί στο να μην υπάρχει συνέχεια των σπουδών τους και στην αλλαγή της μεθόδου που ο καθένας χρησιμοποιεί. Δυστυχώς η ωρομίσθια εργασία στην δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας έχει χαρακτηριστικά που δεν υιοθετούνται ούτε στο λεγόμενο «τρίτο κόσμο».

 

Οι ίδιοι οι καθηγητές - ωρομίσθιοι, αισθάνονται ως ξεκομμένο σώμα απέναντι στους υπόλοιπους  καθηγητές. Αφού με τον θεσμό αυτό υποβιβάζεται η εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργούνται εργασιακές σχέσεις δύο και τριών ταχυτήτων και ευνοούνται σχέσεις εξάρτησης και εκμετάλλευσης. Οι απολαβές του είναι εξευτελιστικές και φτάνουν στα 6,20 ευρώ την ώρα (δεν αμείβεται τις ημέρες των εορτών 28η  Οκτωβρίου, 17η Νοεμβρίου, Χριστούγεννα, Πάσχα, 25η Μαρτίου κ.λπ.).

 

Δυστυχώς ο θεσμός αυτός  χρησιμοποιήθηκε εδώ και χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις. Οργανικές θέσεις «τεμαχίζονται» και χρησιμοποιούνται δυο, τρεις ή και τέσσερις ωρομίσθιοι για να τις καλύψουν. Έτσι δημιουργούνται στρατιές χαμηλόμισθων καθηγητών, με ελάχιστη προϋπηρεσία, που δεν έχουν καμία ελπίδα για το μέλλον τους.

 

Τέλος ο νόμος για τα Μουσικά Σχολεία που ψηφίστηκε επί Υπουργίας κ. Μ. Γιαννάκου οδηγεί μια μεγάλη μερίδα, τους λεγόμενους  “εμπειροτέχνες” στην υποχρεωτική ωρομισθία αφού δεν τους κρίνει άξιους να γίνουν ούτε αναπληρωτές.

Είναι καιρός να μπει ένα τέλος σ’ αυτόν το θεσμό και να καταργηθεί το άρθρο του νόμου που καταδικάζει τους “εμπειροτέχνες” σε εφ’ όρου ζωής ωρομίσθιους.

 

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΑΜΕΣΑ ΝΑ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΘΕΙ Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ 30 ΜΗΝΙΤΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΟΤΕΧΝΩΝ ΠΟΥ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΡΙΞΑΝ ΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΟΦΕΛΟΣ, ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ.

1)  Εξέταση στο μουσικό όργανο όπου ζητάει αιτείται να διδάξει ο κάθε  καθηγητής

2)  Μία εξέταση γραπτή (όπως και στον ΑΣΕΠ για θέσεις δημοσίου) με κατανόηση κειμένου, περίληψη, μικρή έκθεση για να διασφαλιστεί ότι γνωρίζουν τουλάχιστον την ελληνική γραφή και θα μπορούν να δώσουν στα παιδιά έστω μερικές σημειώσεις χειρόγραφες

3)    Υποχρεωτική παιδαγωγική κατάρτιση, τουλάχιστον για ένα χρόνιο

4)    Να ληφθούν υπόψη τα χρόνια προϋπηρεσίας και να προσμετρηθούν στην πρόσληψη τα μόρια προϋπηρεσίας.

 

Β. Ενιαία προγράμματα σπουδών στα μουσικά μαθήματα  - Βιβλία Μουσικής.

        Εδώ και 21 χρόνια είναι πάγιο το αίτημα, τόσο των γονέων όσο και όλης της κοινότητας των Μουσικών Σχολείων, να καταρτιστούν και να εφαρμοστούν αναλυτικά προγράμματα για όλα τα μαθήματα μουσικής σε Γυμνάσιο και Λύκειο  Είναι λυπηρό το ότι δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα αναλυτικά προγράμματα σπουδών για όλα τα μουσικά μαθήματα στα Μουσικά Σχολεία. Οι αγώνες και οι προσπάθειες μας κατέληγαν στην καλύτερη των περιπτώσεων σε υποσχέσεις από τους αρμόδιους φορείς και μόνο. Στο τέλος της φετινής χρονιάς στο ΦΕΚ Β.1304/2-7-09 δημοσιεύτηκαν τα αναλυτικά προγράμματα των Μουσικών Γυμνασίων, όμως εκκρεμούν αυτά των Λυκείων. Είναι απαραίτητο και αυτά να ολοκληρωθούν και επιτέλους κάποια στιγμή να αρχίζουν να εφαρμόζονται.

 

Επίσης δεν υπάρχουν και δεν χορηγούνται τα απαραίτητα βιβλία μουσικής, με αποτέλεσμα ο κάθε καθηγητής να δίνει το δικό του βιβλίο ή σημειώσεις που ο επόμενος να τα καταργεί. Οι υποσχέσεις της εκάστοτε ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ ξεχνιούνται κάθε Σεπτέμβριο.

Χωρίς ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα και τα σχετικά βιβλία, που όπως όλα τα βιβλία πρέπει να διανέμονται δωρεάν, δεν έχουν μέλλον τα Μουσικά Σχολεία αλλά θα υποβαθμίζονται και θα περιθωριοποιούνται υπέρ των Ωδείων.

Οι γονείς στα Μουσικά Σχολεία αγωνίζονται για ένα Δημόσιο Σχολείο, πού η γνώση θα ξεκινά και θα τελειώνει μέσα σ’ αυτό. Ένα σχολείο όπου δεν θα χρειάζεται επιπλέον φροντιστήριο για τα γενικά μαθήματα, ή επιπλέον ωδείο για την εκμάθηση μουσικού οργάνου και ούτε φροντιστήριο ξένων γλωσσών για να ολοκληρώσουν τις γνώσεις τους.

Δεν επιτρέπεται στη χώρα που γέννησε τη μουσική και με την τόσο μεγάλη και ζωντανή παράδοση, να μην διατηρήσει και να μη διευρύνει τη Μουσική Παιδεία, μέσα από τα Δημόσια Μουσικά Σχολεία.

 

Γ. Προκαταρκτικά μαθήματα μουσικής στα Δημοτικά Σχολεία

Τα προκαταρκτικά μαθήματα που γινόταν μέχρι τον Ιούνιο του 2004 για τους μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων των Δημοτικών Σχολείων, σταμάτησαν με το πρόσχημα να εκλογικευτούν και να περιοριστούν οι σπατάλες που γίνονταν από πολλά σχολεία. Έκτοτε παρά τις υποσχέσεις του ΥΠΕΠΘ και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής δεν ξεκίνησαν ποτέ.

Εμείς ζητούμε να εφαρμοστεί ξανά ο θεσμός σε συνεργασία με τα κατά τόπους Μουσικά Σχολεία έτσι ώστε να έχουμε μαθητές με υψηλότερο επίπεδο στα Μουσικά Σχολεία.

Επίσης είναι καιρός  να γίνει ο εκσυγχρονισμός όλων των προγραμμάτων των μουσικών σπουδών, από την πρωτοβάθμια μέχρι και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα Μουσικά Σχολεία, τα Ωδεία, οι Μουσικές σχολές και οι Πανεπιστημιακές Σχολές τόσο των ΤΕΙ όσο και των ΑΕΙ να διαβαθμιστούν μέσα και από τη συνεργασία των δύο διαφορετικών εποπτευόντων φορέων (Υπουργείο Παιδείας, Υπουργείο Πολιτισμού).

 

Δ. Εξετάσεις για απόκτηση πτυχίου μουσικού Οργάνου.

Ο θεσμός αυτός που προβλέπετε από τον ιδρυτικό νόμο πραγματοποιήθηκε μόνο δύο φορές από την ίδρυση των Μουσικών Σχολείων. Επιβάλλεται να ξαναγίνει και να πραγματοποιείται τακτικά κάθε χρόνο. Η διαδικασία πρέπει να είναι έγκαιρα ανακοινώσιμη σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Επίσης θα αποτελέσει και ένα επί πλέον κίνητρο για τα παιδιά που φοιτούν στα Μουσικά Σχολεία. Τα αναλυτικά προγράμματα των Λυκείων, που πρέπει να καταρτιστούν είναι απαραίτητο να οδηγούν στην απόκτηση πτυχίου οργάνου.

 

Ε. Στέγαση

Υπάρχει οξύ πρόβλημα με τη στέγαση των σχολείων, αφού στα περισσότερα δεν υπάρχουν:

Ø      κατάλληλες αίθουσες διδασκαλίας ατομικών μαθημάτων αλλά ούτε και εκδηλώσεων

Ø      κατάλληλες αίθουσες αποθήκευσης οργάνων

Ø      κατάλληλη αίθουσα για τη σίτιση

Ø      κατάλληλοι χώροι για βιβλιοθήκες, μουσικές βιβλιοθήκες, studios κ.λ.π.

Ο θεσμός των Μουσικών Σχολείων δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν λυθεί αυτό το τόσο σοβαρό πρόβλημα. Αν δεν υπάρχουν κατάλληλες αίθουσες για κάθε μάθημα ατομικό ή ομαδικό, αίθουσα εκδηλώσεων, αίθουσα για τη διατροφή, για βιβλιοθήκη, studios κ.λ.π δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα σχολεία και να επιτελέσουν το στόχο τους. Με ημίμετρα δεν λύνεται το πρόβλημα, χρειάζονται γενναία μέτρα. Να είμαστε σίγουροι όμως ότι αν όλα τα σχολεία δεν αποκτήσουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, η παιδεία που θα προσφέρεται από αυτά θα είναι υποβαθμισμένη.

Οι εξαγγελίες για σχολεία με την μέθοδο των ΣΔΙΤ θα οδηγήσουν στην είσοδο του ιδιωτικού κεφαλαίου στην εκπαίδευση από την πίσω πόρτα. Η παιδεία δεν μπορεί να είναι άλλη παρά δημόσια. Η παιδεία είναι αγαθό που πρέπει να παρέχεται δωρεάν στους πολίτες. Δεν είναι εμπόρευμα. Δεν πουλιέται. Είναι απαραίτητο να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα υλοποίησης σχολικής στέγης για όλα τα Μουσικά Σχολεία από το ΥΠΕΠΘ.

 

Ζ. Συντήρηση Μουσικών Οργάνων των Μουσικών Σχολείων.

Μέσα στο καλοκαίρι του 2008 ολοκληρώθηκε η αποστολή των οργάνων σε όλα τα σχολεία και έτσι καλύφθηκε το αίτημα για αγορά οργάνων. Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η ποιοτική παραλαβή των οργάνων. Η έλλειψη κτιριακών υποδομών έχει οδηγήσει σε πολλά σχολεία να αποθηκεύουν τα όργανα το ένα επάνω στο άλλο και να μην μπορεί να αξιοποιηθεί μία τόσο σοβαρή επένδυση. Η Ένωση απαιτεί άμεσα από το ΥΠΕΠΘ να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να ελεγχθούν ποιοτικά όλα τα παραληφθέντα όργανα και να πιέσει τα σχολεία για την αξιοποίηση τους. Ένα μεγάλο κεφάλαιο για τα Μουσικά Σχολεία είναι και συντήρηση των οργάνων. Κάθε χρόνο τα σχολεία αγωνίζονται για να βρουν χρήματα για τη συντήρησή τους. Η ύπαρξη ειδικού κονδυλίου και η αξιοποίηση αποφοίτων τμημάτων ΤΕΙ και ο διορισμός τους στα σχολεία θα βοηθήσει στη συντήρηση των οργάνων.

 

Η. Πρόσληψη απαραίτητου διοικητικού προσωπικού.

Τα Μουσικά Σχολεία με τις ιδιαιτερότητες τους (πολυάριθμο διδακτικό προσωπικό, μεγάλο φάσμα μουσικών μαθημάτων, ειδικές κτιριακές εγκαταστάσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.λ.π.) μπορούν να ανταποκριθούν στο ρόλο τους μόνο με την αυξημένη μέριμνα της πολιτείας. Θεωρείται απαραίτητη η στελέχωσή τους με κατάλληλο διοικητικό προσωπικό (καλλιτεχνικός διευθυντής, βιβλιοθηκονόμος, συντηρητής οργάνων, επιστάτης, γραμματεία, τμήμα δημοσίων σχέσεων κ.λ.π.) ώστε να υπάρχει σαφής διαχωρισμός του εκπαιδευτικού από το διοικητικό έργο.

 

Θ. Σίτιση.

Σε πολλά σχολεία λείπουν οι ειδικοί χώροι που απαιτούνται για τη σίτιση, με αποτέλεσμα οι μαθητές να γευματίζουν στις αίθουσες διδασκαλίας. Οι μειοδοτικοί διαγωνισμοί για το φαγητό που γίνονται από όλες τις Νομαρχίες οδηγούν σε χαμηλό κόστος με αποτέλεσμα τη χαμηλή ποιότητα των γευμάτων. Ο έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες της πολιτείας δεν είναι πάντα έγκαιρος με αποτέλεσμα πολλοί Σύλλογοι Γονέων να έρχονται σε κόντρα για να προασπίσουν την υγεία των παιδιών τους.

Για την καλύτερη σίτιση των παιδιών είναι απαραίτητο να λειτουργήσει επιτροπή υπό την εποπτεία του ΥΠΕΠΘ πού θα είναι στελεχωμένη με ειδικούς για τη διατροφή και θα έχει ως αρμοδιότητα τον καταρτισμό προγραμμάτων σίτισης και τον έλεγχο όλων των σχολείων.

 

Ι. Μετακινήσεις.

Παρά τις όποιες κινητοποιήσεις που έγιναν για τις μετακινήσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν έχουμε οριστική λύση. Εξακολουθούν να φεύγουν τεράστια κονδύλια προς τους λεωφορειούχους, πολλές φορές και με σκανδαλώδεις διαδικασίες, χωρίς να έχουμε ασφάλεια και σιγουριά για τα παιδιά. Για το θέμα αυτό το ΔΣ της Ένωσης πρότεινε να γίνει Εθνικός Φορέας υπό την εποπτεία του ΥΠΕΠΘ και να αναλάβει τις μετακινήσεις των μαθητών.

Για τα δύο παραπάνω θέματα (σίτιση και μετακινήσεις) είναι απαραίτητο να θεσμοθετηθεί η συμμετοχή των Συλλόγων Γονέων στις διαδικασίες των διαγωνισμών, ώστε να έχουν άμεση αντίληψη για τα γεγονότα.

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

 

 

  Ο  Πρόεδρος                                                    H   Γ. Γραμματέας

              Π. Κουφαλάκος                                                       Κ. Αθανασίου

                6972 006221                                                         6939 457717