ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ
ΟΡΓΑΝΟ ΕΝΩΣΕΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
• ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΜΟΥΣΙΚΗΣ
• ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΝΑΤΟΛ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ
• ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
• ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
• ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ...ΣΕ ΚΑΙΡΟ ΠΟΛΕΜΟΥ!
Η διάλυση του κοινωνικού ιστού, η εκμηδένιση των αξιών, η κορύφωση της
οικονομικής κρίσης, η οσμή της διαφθοράς και η παραδοσιακή ανικανότητα των
αρχών να εμποδίζουν αντί να διαπράττουν εγκλήματα, έχουν φέρει την κοινωνία
στα όρια της αντοχής της και έχουν θέσει σε κίνδυνο ακόμα και την κοινωνική
ειρήνη. Σ' αυτή τη χρονική στιγμή ίσως να μοιάζει παράταιρη η αναφορά στα
προβλήματα της μουσικής παιδείας. Κι όμως, η παιδεία και ο πολιτισμός είναι ο
μόνος δρόμος, η μόνη διέξοδος της κοινωνίας. Και, η συνεχιζόμενη αδιαφορία
της Πολιτείας για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δύο αυτοί
τομείς, μόνο ανησυχία πρέπει να προκαλεί στους πολίτες.
• Η φετινή σχολική χρονιά φαινομενικά άρχισε με καλούς οιωνούς για τα Μουσικά
Σχολεία: Οι προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων άρχισαν νωρίτερα από ποτέ,
μέσα στο Σεπτέμβριο, αν και δεν τηρήθηκαν τα χρονοδιαγράμματα του ΥΠΕΠΘ που υπόσχονταν ολοκλήρωσή τους την 1η Σεπτεμβρίου.
Η επιφανειακή αυτή βελτίωση δεν έλυσε φυσικά κανένα ουσιώδες πρόβλημα:
Συνεχίζεται η εργασιακή ομηρία των επί πολλά χρόνια εργαζομένων ως εκτάκτων
μουσικών. Συνεχίζεται η κατάχρηση της ωρομισθίας,
αφού οι ωρομίσθιοι καλύπτουν ανά δύο οργανικές θέσεις και όχι
"απρόβλεπτες και έκτακτες ανάγκες", όπως γράφει η σύμβασή τους.
Παραμένουν ακάλυπτες πολλές από τις ανάγκες που δήλωσαν εξαρχής τα Σχολεία,
αφού τρεις μήνες μετά ακόμη υπάρχουν μαθητές που είτε έχουν κενά στο
πρόγραμμά τους, είτε υποχρεώνονται να δέχονται συνδιδασκαλία στα ατομικά τους
μαθήματα, είτε πιέζονται να αλλάξουν ειδικότητα επιλογής.
•
Ο πρώτος διαγωνισμός ΑΣΕΠ για διορισμό μουσικών τα
τελευταία επτά χρόνια, διεξήχθη τελικά μετά από πολλές αναβολές. Όμως, παρά
τις περί του αντιθέτου αρχικές διαβεβαιώσεις μέσα στη Βουλή του προηγουμένου
υφυπουργού Παιδείας, δεν αφορούσε τα μουσικά σχολεία και τις μουσικές
ειδικότητες. Ήταν ένας ισοπεδωμένος γραπτός διαγωνισμός, όμοιος με εκείνους
που γίνονται για τις άλλες ειδικότητες της εκπαίδευσης, που δεν ασχολήθηκε
καν με τις βασικές και απαραίτητες μουσικές δεξιότητες των υποψηφίων. Γεννά
το γεγονός αυτό απορία, αν εκείνοι που αποφάσισαν την μορφή του διαγωνισμού
αυτού είναι πράγματι μουσικοί και αν γνωρίζουν το αντικείμενο και τις
ιδιαίτερες απαιτήσεις του. Πέραν αυτών, όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωση Αδιορίστων Εκπαιδευτικών, υπήρξαν ανακολουθίες και
ασάφειες στα θέματα (ένα ήδη ακυρώθηκε και δεν προσμετράται
στη βαθμολογία), αλλά και σημειώθηκε κατά τη διεξαγωγή του σοβαρότατη
παρατυπία: 5 λεπτά πριν τη λήξη του χρόνου δόθηκε παράταση μισής ώρας για
όσους βρίσκονταν ακόμη στις αίθουσες και δεν είχαν προλάβει να τελειώσουν,
σαν να μην είναι η ολοκλήρωση εντός της προθεσμίας στοιχείο αξιολόγησης των
υποψηφίων. Είναι δε προφανής η αδικία εις βάρος όσων είχαν ήδη αποχωρήσει
και, εάν υπάρξουν προσφυγές, ο διαγωνισμός κινδυνεύει ακόμη και με ακύρωση.
• Ανησυχία προκαλεί η ανεξήγητα παρατεινόμενη
καθυστέρηση υποβολής προς ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου που συζητήθηκε το
καλοκαίρι και που αναμένεται να ρυθμίσει εκτός του διορισμού όσων έχουν
συμπληρώσει προϋπηρεσία 30 μηνών, τον διορισμό των συναδέλφων μας της
παραδοσιακής μουσικής που παρότι έχουν πολύ μεγαλύτερες προϋπηρεσίες,
εξαιρέθηκαν αυθαίρετα από όλες τις προηγούμενες ρυθμίσεις. Υπενθυμίζουμε ότι
είναι τα κατεξοχήν θύματα της πολιτικής του ΥΠΕΠΘ,
αφού εκτός από την προαναφερθείσα εξαίρεσή τους έχουν αποκλειστεί με νόμο και
από την αναπλήρωση και δουλεύουν υποχρεωτικά ως ωρομίσθιοι, ακόμη και με
πλήρες ωράριο! Στα αλλεπάλληλα αιτήματα των Ενώσεων για συνάντηση με τους
αρμοδίους και επίσπευση του θέματος, το υπουργείο ως συνήθως κωφεύει.
• Ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλεί η απόφαση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Μουσικών Σχολείων, με ομάδα εργασίας που
συστήθηκε με αδιαφανείς διαδικασίες και μέλη που ακόμα και σήμερα δεν
ανακοινώνονται. Αφήνουν μόνο να διαρρέουν κάποιες φήμες, πράγμα που μας
δημιουργεί την απορία αν έχουν ή όχι το θάρρος να υποστηρίξουν τις προτάσεις
τους δημόσια, αφού ούτε καν το πρακτικό της εργασίας τους δημοσιεύουν. Σημειωτέον ότι επικαλούνται στη φημολογία και δήθεν
προτάσεις Διευθυντών σχολείων ή γονέων χωρίς και πάλι να τις δημοσιοποιούν. Η
Πανελλήνια Ένωση Γονέων έχει εκφράσει την αντίθεσή της στην μείωση του
εβδομαδιαίου ωραρίου των Μουσικών Σχολείων που φέρεται να αποφάσισε το Π.Ι. Στο νέο πρόγραμμα καταργείται το μάθημα του
Παραδοσιακού Τραγουδιού και η υποχρεωτική διδασκαλία του οργάνου αναφοράς της
παραδοσιακής μουσικής (ώς σήμερα ήταν ο ταμπουράς),
αλλά και τα μαθήματα του θεάτρου και των εικαστικών, αλλοιώνοντας έτσι το
χαρακτήρα των μουσικών σχολείων. Αυτή η απαράδεκτη συμπεριφορά δεν
προβληματίζει κανένα αρμόδιο – υπεύθυνο στο ΥΠΕΠΘ;
Δεν γνωρίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο το σημαντικό ρόλο των Μουσικών
Σχολείων και ιδιαίτερα την καθοριστική συμβολή τους στη διάσωση και εν
συνεχεία ανάπτυξη της Παραδοσιακής Μουσικής στη χώρα μας; Ή μήπως, ακόμη
χειρότερα, την γνωρίζει και συνειδητά την αντιμάχεται; Η μουσική έχει πολλές
ιδιαιτερότητες και διαπιστωμένα το Π.Ι δεν είναι σε
θέση να τις αντιληφθεί. Είναι όργανο ακατάλληλο να ασχοληθεί με τα Μουσικά
Σχολεία - προτιμότερο είναι να ασχοληθεί με τα του οίκου του και να
ξεκαθαρίσει θέματα όπως τις [καταγγελίες για παράνομες τοποθετήσεις σε θέσεις
μονίμων παρέδρων] [διαδοχικές δικαστικές και υπουργικές αποφάσεις με τις
οποίες ο μόνιμος πάρεδρος μουσικής μία εκπίπτει του αξιώματός του και μία
επανέρχεται], ή τις καταγγελίες για αδιαφανή διαχείριση των κονδυλίων για τα
υπό έκδοση σχολικά βιβλία. Καλούμε το ΥΠΕΠΘ να
αναθέσει τα μουσικά ζητήματα στους κατ' ουσίαν αλλά
και κατά νόμο αρμόδιους θεσμούς, την Καλλιτεχνική Επιτροπή και το Πειραματικό
Μουσικό Σχολείο της Παλλήνης. Ήδη ο Σύλλογος Καθηγητών του τελευταίου έχει
απευθύνει ανοιχτή επιστολή προς την πολιτική ηγεσία ζητώντας να αποσυρθεί η
απόφαση του Π.Ι για το ωρολόγιο πρόγραμμα.
Υπενθυμίζουμε ότι ο θεσμικός ρόλος του Πειραματικού Σχολείου είναι πολύ
σημαντικός και συνίσταται ακριβώς στο να εκπονεί, να λειτουργεί, να αξιολογεί
και να προτείνει βελτιώσεις για τα εκπαιδευτικά προγράμματα των Μουσικών
Σχολείων.
• Το σοβαρότερο και εντυπωσιακότερο όμως είναι ότι η ίδια η Καλλιτεχνική
Επιτροπή αυτοακυρώθηκε, ζητώντας να εκπονήσει αντ’ αυτής το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα το Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο, με τη συμμετοχή μάλιστα και μελών της στη σχετική επιτροπή! Ως
δικαιολογία προβλήθηκε ότι το Π.Ι. διέθετε μέσω
κάποιων προγραμμάτων τα χρήματα για την εργασία αυτή, ενώ η Κ.Ε. όχι. Θεωρούμε την πρακτική αυτή απολύτως απαράδεκτη.
Τη χρηματοδότηση, εφόσον χρειαζόταν, η Κ.Ε. όφειλε
να την ζητήσει και όχι να αποφύγει την αρμοδιότητα και τα καθήκοντά της.
Επειδή έχουμε πολλές φορές υπερασπιστεί το θεσμό αυτό, τον οποίο συστηματικά
και παράνομα το ΥΠΕΠΘ παρακάμπτει, απαιτούμε από τα
σημερινά μέλη της Κ.Ε. να πάρουν επιτέλους θέση και
να αξιώσουν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να ανακτήσουν τον θεσμικό
τους ρόλο, άλλως να παραιτηθούν, εάν δεν είναι σε θέση να προσφέρουν κάτι
στον κλάδο.
• Παράλληλα, προέκυψε ξαφνική εμπλοκή με την νομοθετημένη μίσθωση λεωφορείων
για την μεταφορά των μαθητών, που ισχύει εδώ και 20 χρόνια. Ήδη σε Μουσικά
Σχολεία της Αττικής έγιναν κινητοποιήσεις και οι Σύλλογοι Γονέων καταγγέλλουν
την παρελκυστική τακτική των διαφόρων υπηρεσιών που ουσιαστικά αρνούνται να δώσουν λύση στο πρόβλημα. Εάν το φαινόμενο
επεκταθεί σε όλη τη χώρα θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο την ίδια τη λειτουργία του
θεσμού των Μουσικών Σχολείων. Απαιτούμε από τον Υπουργό Παιδείας να δώσει
ΑΜΕΣΩΣ τη λύση. Έχουμε βαρεθεί να ακούμε από τον Πρωθυπουργό ότι
"Παιδεία και Πολιτισμός είναι οι πρώτες προτεραιότητες" και από τις
εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΕΠΘ ότι
"στηρίζουν το θεσμό των Μουσικών Σχολείων", ενώ όλες τους οι
ενέργειες δείχνουν το αντίθετο και παρουσιάζουν συνεχώς εμπόδια στη
λειτουργία του.
• Το ΥΠΕΠΘ οφείλει να πάρει επιτέλους σαφή θέση στο
ζήτημα των Μουσικών Σχολείων:
1. Να αποσύρει άμεσα τη ρύθμιση που αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα των μουσικών
σχολείων και, με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας στην οποία θα συμμετέχουν οι
κατάλληλοι φορείς, να αξιοποιήσει τις ήδη διαμορφωμένες προτάσεις των
εκπαιδευτικών που αφορούν στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας των μουσικών
σχολείων. Μετά δε την πειραματική εφαρμογή τους για εύλογο χρονικό διάστημα
να προχωρήσει στη σύνταξη σχολικών βιβλίων.
2. Να απεμπλέξει από ακατάλληλους και μη γνώστες
του αντικειμένου φορείς, όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, τόσο τη διαδικασία
αναμόρφωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων όσο και την έκδοση των διδακτικών
βιβλίων, ώστε - έστω και μετά 20 χρόνια - να μπορέσει να ολοκληρωθεί.
3. Να διενεργήσει διαγωνισμό ΑΣΕΠ για διορισμό στις
μουσικές ειδικότητες, όπως έγινε το 2001, και να διενεργεί τακτικά ανά διετία
τους διαγωνισμούς όπως ορίζει ο νόμος. Διαφορετικά να προχωρήσει σε πάγια
ρύθμιση ώστε να διορίζονται οι μουσικοί με βάση τις προϋπηρεσίες τους. Η
σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί, να αντιμετωπίζονται οι μουσικοί
ως "περίσσευμα" ή "αναγκαίο κακό" της εκπαίδευσης.
Δικαιούνται και απαιτούν το σεβασμό!
Για το Συντονιστικό όργανο Ενώσεων Εκπαιδευτικών Μουσικής
Υπεύθυνοι Επικοινωνίας :
Μακαντάσης Θεμιστοκλής makadiver@hotmail.com / τηλ : 6977611060
Mαγκούνη-Ρίζου Άννα magounisg@sch.gr
Παναγιωτίδης Νίκος nikpanlt@yahoo.gr
Για την Π.Ε.Α.Ω.Μ.Δ.Ε.
Γιώργος Λαμέρας (Πρόεδρος) lameras@ath.forthnet.gr 6973 414077
Ευθύμιος Λολοσίδης (Αντιπρόεδρος) lolosidis@gmail.com 6947 824246
|